Her ser vi den første bussen i Rolvsøy. Den var en Protos-modell, som var utstyrt med trebenker langs veggene og parafinlykter. Bussen tra­fikkerte først strekningen Fredrikstad - Rolvsøysund - Solli. Fotograf ukjent.(Østfold Fylkes Billedarkiv). Informanter: Helga Omberg og NRF avd. Østfold 50 år 1978.
Den første bussen, PROTOS, i all sin glans etter at guttene fikk snekret "hus" til den. Det fortelles at byggingen foregikk på låven til Nils Saxegård i Rådalen. Da bilen skulle kjøres ut kollapset låvebroa. Fotograf ukjent/ØFB.

20. januar 1920 kom fem kamerater sammen til møte på Saksegård, navnene. Hensikten var å stifte et selskap som hadde til formål å starte rutebiltrafikk mellom Rolvsøy og Fredrikstad.

”Der blir snarest mulig at indgaa til Rolvsøy Herredsstyre med ansøgning om tilladelse til at oprette ruten. Dernæst at henvende sig til Politimesteren for at faa tilladelse til at oprette holdeplads paa ”Det glade Hjørne”.

De hadde ingen bil, men ønsket å få formalitetene i orden før innkjøp av kjøretøy. ”Der søkes fortrinsvis kjøpt en Fordbil uten kaloscheri, altsaa kun understell med motor, hvorpaa bygges et hus nogenlunde i likhet med Rutebilen mellom Sarpsborg og Greaaker.

Ansvar for bygging av ”huset” ble overlatt til Juel og Ole, og det var også disse to som dro til Oslo for å hente et bilchassis med motor som stammet fra det rumenske hoff.

Oppfinnsomheten var stor, og sittende på en gammel sofa kjørte de doningen hjemover.

Juel Johansen.

Det varte og rakk, men endelig ankom de Rolvsøy i god behold. Etter omfattende karosseriarbeid var alt klart for busstrafikk i hjembygda. I begynnelsen var det flere interessenter i selskapet, men etter en tid ble Juel Johansen eneeier.

Nevnes må Gunne Hansen, Ole Ombergs bror. Han var med fra byggingen av den første bussen, til han ble pensjonert som bussjåfør. Den første ruten dekket strekningen Soli – Rolvsøysund – Fredrikstad.

Senere omfattet konsesjonen strekningen Fredrikstad – Greåker. I 2010 har selskapet en lokal rolvsøyrute med utgangspunkt i Fredrikstad.

I 2010 omfatter driften rutekjøring så vel som en omfattende turbilkjøring. Bilparken teller 10 busser. Selskapet har seks ansatte. Eiere er andre og tredje generasjon i familien, Kai Johansen og søsknene Elin, Tore og Vidar Johansen.

I 2013 opphørte rutetilbudet. Virksomheten omfatter nå utelukkende turbilkjøring.

Busselskapet hadde livets rett, og bilparken fulgte med i utviklingen. Her har bussen fått elektriske lykter. Juel Johansens bilruter hadde konsesjon på bussruter i distriktet frem til 2011. Etter den tid omfatter virksomheten turbiltrafikk.
Busselskapet hadde livets rett, og bilparken fulgte med i utviklingen. Her har bussen fått elektriske lykter. Juel Johansens bilruter hadde konsesjon på bussruter i distriktet frem til 2011. Etter den tid omfatter virksomheten turbiltrafikk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

%d bloggere liker dette: