Her ser vi den første bussen i Rolvsøy. Den var en Protos-modell, som var utstyrt med trebenker langs veggene og parafinlykter. Bussen tra­fikkerte først strekningen Fredrikstad - Rolvsøysund - Solli. Fotograf ukjent.(Østfold Fylkes Billedarkiv). Informanter: Helga Omberg og NRF avd. Østfold 50 år 1978.

Her ser vi den første bussen i Rolvsøy. Den var en Protos-modell, som var utstyrt med trebenker langs veggene og parafinlykter. Bussen tra­fikkerte først strekningen Fredrikstad – Rolvsøysund – Solli.

30. januar 1920 møttes fem kamerater på Rolvsøy og forfattet en søknad til Rolvsøy herredsstyre om å få opprette bussrute mellom Fredrikstad og Rolvsøy. De aktet å opprette holdeplass i byen på ”Det glade hjørne”.

Ungguttene anskaffet en bil fra det rumenske hoff i Oslo ”uden kaloscheri”. Planen var å bygge et ”hus ”på understellet. En gammel sofa tjente som bilsete under hjemturen. Det varte og rakk. De pårørende engstet seg under det lange fraværet. Huset ble tilvirket på låven i Rådalen, men da vidunderet skulle kjøres ut brøt låvebroa sammen.

Alt ordnet seg tilslutt, og trafikken kom i gang. Juel Johansen overtok som eneeier.

I de første årene trafikkerte bussen strekningen Fredrikstad – Rolvsøysund – Soli; senere Fredrikstad Rolvsøysund. Da den nye broa over Sundet sto ferdig i 1926 ble den åpnet for biltrafikk, og bussen fikk endeholdeplass på Greåker. Ved oppstart av bussruten var ikke FV 109 ferdig, og ruten gikk gjennom Kirkeveien i Glemmen.

Høyeste tillatte hastighet på Rolvsøy var 22 km/t.

I 2013 kjørte selskapet den siste rutebussen, men familieforetaket drives som et turbusselskap av søsknene Tore, Vidar og Elin Johansen

Kilde: NRF avd ØSTFOLD. 50 år for by og bygd. Rolvsøy bygdbok (s.454ff).
Fotograf ukjent.(Østfold Fylkes Billedarkiv). Informanter: Helga Omberg og NRF avd. Østfold 50 år 1978.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *