Vi forlater veien en liten stund. Smaalensbanen ble åpnet i 1879. Først i 1913 ble det lokaltog mellom Fredrikstad og Sarpsborg, og 15 år senere, i 1928, kunne toget stoppe etter behov. Og NSB var sjenerøs med tilbudene. Mellom Sarpsborg og Fredrikstad var det 20 stoppesteder. Nes fikk den første holdeplass på Rolvsøy. Den var nok tiltenkt kirkegjengerne fra søndre Rolvsøy. I 1931 ble det anlagt holdeplasser på Evje, Hauge og Omberg. I 1932 kom Valle og Rolvsøysund. Enhver bondegård fikk sitt eget stoppested. Min nabo, John Steinli (1924-2007) fortalte at hans mor fikk det råd å strekke ut armen for å få toget til å stoppe. Som sagt så gjort. Ikke lenge etter var stoppestedet på Evje klart for tjeneste. Rutetidene var romslige. Det var heller ikke noe problem å oppfylle mitt ønske, da jeg sto på plattformen og ba konduktøren om at toget skulle vente på mama. Mange har gode minner om «Padda». Stemningen var stor når publikum var på vei til fotballkamp mellom tvillingbyene. Foto: Emik Aleksander Holmen

Category :

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *